Alkohol – pít či nepít?

Alkohol se začal vyrábět již v dávných dobách, a to tisíce let před naším letopočtem. Důkazy pocházejí například z Mezopotámie, ale i Egypta. Nejprve vznikaly alkoholické nápoje fermentací různých lesních plodů a medu, poté se začala pěstovat vinná réva a nakonec se přišlo i na výrobu piva. V dnešní době je výběr alkoholických nápojů opravdu velký, což ale nemusí být úplně zdraví prospěšné.

Česká republika se řadí mezi přední konzumenty piva, na jednoho obyvatele připadá přibližně 144 litrů piva za rok (k roku 2017)! Spotřeba vína na jednoho obyvatele je přibližně 19 l a lihovin 7 l. To se pak odráží na zdravotním stavu našeho obyvatelstva. Přibývá lidí s nadváhou a obezitou, cukrovkou, s onemocněním jater (jaterní cirhóza) a v kombinaci s kouřením se mohou více objevovat nádorová onemocnění.

Je pravda, že některá výživová doporučení povolují denní konzumaci alkoholu – pro muže 20 g (0,5 l piva/ 2 dl vína/ 50 ml lihoviny) a pro ženy 10 g (0,3 l piva, 1 dl vína, 25 ml lihoviny), ale v rámci zdravého životního stylu a prevenci různých onemocnění je lepší alkohol zařazovat výjimečně. Například v rámci narozeninových oslav, svateb apod. Pokud se rozhodnete si dopřát nějakou tu skleničku, vybírejte raději nápoje s menším obsahem alkoholu (nízkoprocentní piva) a s menším obsahem cukrů (nejlépe suchá vína). Tvrdý alkohol se převážně míchá do drinků, tudíž člověk přijme další množství energie a cukrů v džusech, kolových nápojích, a to opět není ideální.

Alkohol je totiž velmi energetický – 1 gram alkoholu v sobě skrývá 29 kJ (7 kcal) energie, což je více než má například 1 gram sacharidů či bílkovin (17 kJ/ 4 kcal). Když si tedy večer dopřejete například 4 kousky 12° piva, vypijete tedy 2 litry piva, přijmete během relativně krátké doby tolik energie jako kdybyste si zrovna dali pořádnou porci svíčkové s knedlíkem. Velmi často se tedy stává, že nestřídmým večerním popíjením se navýší denní energetický příjem 1,5–2x, což tělo následně uloží do tukových zásob, jelikož v deset večer asi již nepůjdete běhat půlmaraton. Nemluvě o tom, že k pivečku si rádi dáte například nakládaný hermelín, utopence, případně si dojdete do fast foodu, což je nakonec velká kalorická nálož pro organismus.

Pokud se snažíte redukovat svoji hmotnost, základem je vždy abstinovat. Nebudete totiž přijímat nadměrné množství energie a alkohol vám nebude brzdit hubnutí či zhoršovat regeneraci po sportu.

Krátce řečeno, není žádný hřích si jednou za čas dopřát skleničku alkoholu na společenské akci, ale denní konzumace není zcela vhodná, pokud se snažíte žít zdravě a udržujete se v kondici.

Nebojte si říci o pomoc našeho nutričního terapeuta.

Objednejte se ještě dnes

Chci objednat k lékaři
Recepce
oh +420 277 003 100
oh PO, ST, PÁ 8:00 - 17:00, ÚT, ČT 8:00 - 18:00