Jak je to s fresh džusy a prospěšností ovoce v různých formách?

Ovoce je bohatým zdrojem vitaminů, minerálních látek a vlákniny. Najdeme v něm také sacharidy, přesněji řečeno fruktózu (ovocný cukr), což mnoho lidí odrazuje, jelikož se jedná o jednoduchý cukr. Ovšem to není důvod, proč se zcela vyhýbat konzumaci ovoce.

Pokud si denně dopřejete přibližně 200–250 g ovoce v syrovém stavu, pak se opravdu nic špatného vašemu tělu nestane. Právě naopak – můžete přijmout téměř třetinu denní potřeby vlákniny, pokrýt potřebu vitaminů, především vitaminu C, který je skvělý na posílení imunity, a dopřejete organismu další minerální látky.

Trendem jsou tzv. fresh džusy, tedy vymačkané a následně promixované šťávy z různých druhů ovoce a zeleniny. Člověk by řekl, jak dělá hrozně dobrou službu svému tělu, když vypije v 0,5 litru tolik kusů ovoce, ale to není zcela dobré. Mixováním se naruší téměř všechna vláknina v ovoci i zelenině, čímž vzroste energetická hodnota fresh džusu a také glykemický index. Zjednodušeně řečeno, glykemický index udává schopnost určité potraviny zvýšit hladinu cukru v krvi. Je-li index nízký (pod 55), pak taková potravina zvyšuje hladinu cukru v krvi pomaleji. Pokud je index vysoký (nad 70), pak zvyšuje hladinu velice rychle. Proto by lidé měli raději volit potraviny s nižším glykemickým indexem, což platí také pro lidi léčící se s diabetem 2. typu. Z tohoto důvodu se nedoporučuje konzumace ovoce ve formě fresh džusů. Jedná se o kalorickou a sacharidovou bombu, kterou tělo rozhodně pravidelně nepotřebuje.

Jak je to s prospěšností fresh džusů?

Co se týče sušeného a lyofilizovaného (prudce zmraženého) ovoce, je nutné podotknout, že se jedná o sladší verzi ovoce, a proto by opět nemělo být v této formě denně / pravidelně zařazováno. Samozřejmě si ho ale dopřejte jednou za čas.

Stručně řečeno, zařazujte ideálně denně ovoce do svého jídelníčku, ale dbejte na formu, v jaké ho konzumujete.

Nechte si poradit od našeho nutričního terapeuta.

Objednejte se ještě dnes