Vitamín A, B 12, C, D, E, K a kyselina listová

Vitaminy jsou potřebné v malých dávkách, jelikož si je tělo nedokáže samo vytvořit, a proto je nutné je přijímat v potravě. Účastní se řady metabolických reakcí a působí také jako ochranné faktory před negativními vlivy zevních faktorů na organismus.

Známé jsou vitaminy rozpustné v tucích (tj. A, D, E a K) a rozpustné ve vodě (tj. vitaminy skupiny B, C). Vitaminy rozpustné v tucích se ukládají v těle do jater, tudíž při velmi vysokých dávkách může dojít k jejich nadbytku v těle, což není žádoucí. Proto by se lidé neměli dopovat velkými dávkami doplňků stravy. Vitaminy rozpustné ve vodě se nemají kde v těle ukládat, a proto nehrozí nějaké negativní dopady například při vyšší konzumaci ovoce. Ovšem u obou skupin hrozí negativní účinky při nedostatečném příjmu těchto vitaminů.

Vitamin A je důležitý pro správnou funkci zraku a imunity. Vitamin D pomáhá zabudovat vápník do kostí a obecně podporuje růst (u dětí). Vitamin E je skvělým antioxidantem a vitamin K zlepšuje funkci srážení krve. Obecně tyto vitaminy lze získat z mléčných výrobků, jater, rybího tuku, rostlinného oleje, vajec, zeleniny a ovoce, ale i z dalších potravin v malém množství. Vitamin D může náš organismus získávat i ze slunečního záření, avšak v našem podnebném páse není záření dostatečné na pokrytí denních potřeb.

Vitaminů ze skupiny B je mnoho – B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 – kys. listová a B12. Pokud vaše tělo nemá dostatek vit. B2 a B6, můžete se setkat s rozpraskanými koutky rtů či jinými změnami na kůži. Velmi důležitý je vit. B9 alias kyselina listová. Ta je důležitá pro správnou tvorbu DNA, což je nezbytné především při těhotenství, aby se plod mohl správně vyvíjet. Nedostatek všeobecně u lidí může vést k anémii, jelikož se tvoří nekvalitní/ abnormální červené krvinky. Ve spojitosti s rozvojem anémie souvisí také nedostatek vit. B12, který zodpovídá za dobře fungující krvetvorbu. Mimo to jeho deficit může poškodit části nervové soustavy a může se dostavit deprese či demence. Vitamin C je jeden z nejdůležitějších antioxidantů a posilovačů imunity. Proto je hojně doporučován jeho zvýšený příjem v zimních měsících, aby se tělo chránilo před nemocemi. Všeobecně tyto vitaminy opět najdeme jak v živočišných, tak rostlinných potravinách. Pouze vitamin B12 v těch živočišných, proto jsou jeho nedostatkem ohroženi především vegani.

Pokud se stravujete pestře, zařazujete maso, ryby, mléčné výrobky, rostlinné oleje, obiloviny, luštěniny, zeleninu a ovoce, pak jste schopni pokrýt dostatečně dávky vitaminů pro organismus a nedojde k jejich deficitu. Nejsou pak u ani zdravých jedinců zapotřebí doplňky stravy.

Nebojte si říci o pomoc našeho nutričního terapeuta.

Objednejte se ještě dnes

Chci objednat k lékaři
Recepce
oh +420 277 003 100
oh PO, ST, PÁ 8:00 - 17:00, ÚT, ČT 8:00 - 18:00