logo
icon
Ordinační doba
Po - Pá 7:30 - 19:00
Recepce : +420 277 003 100 Ordinační doba: Po - Pá 7:30 - 19:00
Vitamín A, B 12, C, D, E, K a kyselina listová
Úvodní obrázek

Vitaminy jsou potřebné v malých dávkách, jelikož si je tělo nedokáže samo vytvořit, a proto je nutné je přijímat v potravě. Účastní se řady metabolických reakcí a působí také jako ochranné faktory před negativními vlivy zevních faktorů na organismus.

Známé jsou vitaminy rozpustné v tucích (tj. A, D, E a K) a rozpustné ve vodě (tj. vitaminy skupiny B, C). Vitaminy rozpustné v tucích se ukládají v těle do jater, tudíž při velmi vysokých dávkách může dojít k jejich nadbytku v těle, což není žádoucí. Proto by se lidé neměli dopovat velkými dávkami doplňků stravy. Vitaminy rozpustné ve vodě se nemají kde v těle ukládat, a proto nehrozí nějaké negativní dopady například při vyšší konzumaci ovoce. Ovšem u obou skupin hrozí negativní účinky při nedostatečném příjmu těchto vitaminů.

Vitamin A je důležitý pro správnou funkci zraku a imunity. Vitamin D pomáhá zabudovat vápník do kostí a obecně podporuje růst (u dětí). Vitamin E je skvělým antioxidantem a vitamin K zlepšuje funkci srážení krve. Obecně tyto vitaminy lze získat z mléčných výrobků, jater, rybího tuku, rostlinného oleje, vajec, zeleniny a ovoce, ale i z dalších potravin v malém množství. Vitamin D může náš organismus získávat i ze slunečního záření, avšak v našem podnebném páse není záření dostatečné na pokrytí denních potřeb.

Vitaminů ze skupiny B je mnoho – B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 – kys. listová a B12. Pokud vaše tělo nemá dostatek vit. B2 a B6, můžete se setkat s rozpraskanými koutky rtů či jinými změnami na kůži. Velmi důležitý je vit. B9 alias kyselina listová. Ta je důležitá pro správnou tvorbu DNA, což je nezbytné především při těhotenství, aby se plod mohl správně vyvíjet. Nedostatek všeobecně u lidí může vést k anémii, jelikož se tvoří nekvalitní/ abnormální červené krvinky. Ve spojitosti s rozvojem anémie souvisí také nedostatek vit. B12, který zodpovídá za dobře fungující krvetvorbu. Mimo to jeho deficit může poškodit části nervové soustavy a může se dostavit deprese či demence. Vitamin C je jeden z nejdůležitějších antioxidantů a posilovačů imunity. Proto je hojně doporučován jeho zvýšený příjem v zimních měsících, aby se tělo chránilo před nemocemi. Všeobecně tyto vitaminy opět najdeme jak v živočišných, tak rostlinných potravinách. Pouze vitamin B12 v těch živočišných, proto jsou jeho nedostatkem ohroženi především vegani.

Pokud se stravujete pestře, zařazujete maso, ryby, mléčné výrobky, rostlinné oleje, obiloviny, luštěniny, zeleninu a ovoce, pak jste schopni pokrýt dostatečně dávky vitaminů pro organismus a nedojde k jejich deficitu. Nejsou pak u ani zdravých jedinců zapotřebí doplňky stravy.

Nebojte si říci o pomoc našeho nutričního terapeuta.

Máte dotaz? Nebo se chcete objednat? Napište nám!
Naši pacienti nejvíce oceňují
photo
Belinda Filippelli
starstarstarstarstar

My only regret is that I didn't sign up for a membership years ago! From the very first meeting with my GP (which was 90 minutes and she was really listening, nothing felt rushed) I have had really positive encounters with all the doctors, nurses, and staff at Atoda. They really do their best to make you feel comfortable and cared for. They take a holistic look at your health, the information is shared between doctors, and you can choose to see a specialist within the clinic or get a referral to another doctor where you insurance would cover so it's very flexible to your needs and budget. Most of all it just took all the stress out of visiting doctors and turned it into a pleasant and caring experience. Highly recommend.

photo
Aleš Háma
starstarstarstarstar
ATODA Medical je pro mne ostrov péče v servisu o mé tělo. Lidský přístup, komfort a flexibilita to jsou důvody proč, když mé tělo něco potřebuje, jdu právě sem.
Zpráva
Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.