Obezita – strašák 21. století

Kdo by neslyšel o obezitě od lékařů, rodinných příslušníků a i z médií. Slýcháme většinou, jak obezita s sebou nese mnohá zdravotní rizika. A pro jednou mají všichni pravdu. Co vše se tedy skrývá za obezitou, jak se definuje, a jak se jí pokusit vyhnout, vám snad prozradí tento článek.

Obecně používaná definice obezity zní – zmnožená tuková tkáň v těle jedince. Znamená to tedy, že člověk má větší procentuální zastoupení tuku než je jeho akceptovatelná mez. U žen se tato mez pohybuje kolem 32 %, u mužů kolem 20 %. Ženy mají fyziologicky více tuku v těle, důvodem je správné fungování menstruačního cyklu a zachování vhodných podmínek pro otěhotnění. Proto by dospělé ženy nikdy neměly mít méně jak 15 % tuku v těle. V ČR trpí některým stupněm obezity přes 35 % obyvatelstva, což je alarmující statistika.

Obezita se diagnostikuje pomocí několika metod. Jedna z nich je výpočet BMI (Body Mass Index), který poté rozděluje obezitu do tří stupňů. Od 30 kg/m2 je to 1. stupeň, od 35 kg/m2 je to 2. stupeň a od 40 kg/m2 výš je to 3. stupeň, který je též někdy označován jako morbidní obezita. Další metodou je přeměřování obvodu pasu. Rizikový obvod pasu je u žen od 80 cm, u mužů od 94 cm. S obezitou se pojí nejčastěji další zdravotní potíže a těmi jsou: vysoký krevní tlak, vysoký cholesterol, diabetes, rozvoj aterosklerózy, a to vše vede k vyššímu riziku vzniku kardiovaskulárních onemocnění, např. infarktu myokardu či cévní mozkové příhodě. Nemluvě o přetížení kloubů dolních končetin.

Obezita vzniká na základě působení mnoha vlivů. Velkou část tvoří životní styl, tedy jak se člověk stravuje, pohybuje, zda kouří a pije alkohol. Určitou část může samozřejmě ovlivňovat i genetika, zvlášť, pokud se obezita vyskytuje u rodičů i prarodičů. Ovšem neznamená to, že se tak jedinec může vymlouvat na to, že za vše můžou jen geny. Kdepak! Vlastním přičiněním můžete buď genetické vlohy podpořit, nebo jednoduše řečeno potlačit. Pokud se budete stravovat podle doporučení zdravé výživy (dostatek ovoce a zeleniny, kvalitní celozrnné obiloviny, luštěniny, kvalitní libové maso, mléko a mléčné výrobky, dostatek vlákniny apod.), k tomu si budete pravidelně dopřávat pohyb (běh, plavání, cyklistika, různé typy posilování), nebudete kouřit a pít ve velkém množství alkohol, pak jste na dobré cestě, jak obezitě předejít.

Nesnažte se nikdy obezitu řešit drastickými dietami, půsty či detoxy, jelikož tím riskujete jojo efekt, kdy se vám akorát vrátí shozená kila a možná naberete ještě něco navíc. Svěřte se raději do rukou odborníků jak z řad lékařůobezitologů, tak nutričních terapeutů / specialistů, kteří vám pomohou nastavit správný režim, díky kterému začnete nežádoucí a život ohrožující kila redukovat.

Objednejte se ještě dnes

Chci objednat k lékaři
Recepce
oh +420 277 003 100
oh PO, ST, PÁ 8:00 - 17:00, ÚT, ČT 8:00 - 18:00